چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: معلمان در طول سال‌های گذشته همواره از نا متناسب بودن میزان حقوق و مزایای خود گلایه‌مند بوده‌اند، اما آنان حفظ شأن ومنزلت اجتماعی را اولویت اول می‌دانند.

جایگاه گمشده معلم

تصویری که طی سال‌ها از حضور معلم در کلاس درس  دیده‌ایم به هیچ وجه با معیارهای واقعی معلمان همخوانی و همسویی ندارد. البته این مسائل به بی‌توجهی متولیان امور به شأن و منزلت معلم از رسالتی که بر عهده دارد باز می‌گردد.

فرهنگیان در سال‌های اخیر از راه‌های مختلف سعی کرده‌اند خواسته‌های صنفی خود را به گوش متولیان امر نظام تعلیم و تربیت برسانند. البته همه خواسته‌های معلمان در مشکلات معیشتی خلاصه نمی‌شود. اگر چه نمی‌توان منکر ارتباط شان و منزلت معلمی با مشکلات اقتصادی آنان شد.

چه بسیارند معلمانی که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی،  به کار دوم که اغلب ارتباطی با معلمی ندارد، روی می‌آورند. البته وزیر آموزش و پرورش در اشاره‌ای تلویحی به وضعیت معیشتی معلمان،  از آن به‌عنوان یکی از عوامل افت تحصیلی یاد کرد.

به گفته علی احمدی،  ابراز نارضایتی معلمان به ویژه معلمان مرد از وضعیت معیشت یا سایر مشکلات در کلاس از عوامل مهم افت تحصیلی است. هر چه تحصیلات معلمان بالاتر می‌رود توقع دریافتی آنها نیز افزایش می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است،  معلمان،  به ویژه مردان وقتی با مشکلی روبه‌رو می‌شوند،  متأسفانه سر کلاس با دانش‌آموزان در میان می‌گذارند. این کار موجب می‌شود دانش‌آموزان نیز نسبت به‌ آینده دچار ابهام ‌شوند و بگویند اگر معلم من وضعش این است پس من چرا درس بخوانم.

محمود دادخواه،  معلم یکی از مدارس تهران در این باره گفت: اگر می‌خواهی به شان ومنزلت کسی لطمه بزنی،  از او بد دفاع کن. او اعتقاد دارد اگر می‌خواهی شأن و منزلت کسی را پایین بیاورید،  به او هدیه‌ای بدهید که در خور شأن و منزلتش نباشد یا از روی اجبار باشد.

بسیاری از این هدایایی که امروز به معلمان می‌دهند این گونه‌اند.یک معلم بازنشسته گفت: متأسفانه در آستانه عید نوروز به بهانه توزیع سبد غذایی بین فرهنگیان که مربوط به سال 85 بود،  شأن معلم و جایگاه این قشر لگدمال شد. مرغ تاریخ مصرف گذشته دادند و... .
وی معتقد است،  دانسته یا ندانسته،  لطمه‌ای به آبرو و اعتبار معلم برای چند کیلو مرغ،  گوشت،  لوبیا و...وارد شده است به هیچ قیمتی جبران نمی‌شود! حفظ احترام امامزاده با متولی آن است،  وقتی مسئولان آموزش و پرورش به جایگاه و شأن معلم بی‌احترامی می‌کنند از بقیه چه انتظار است.

معلم دیگری گفت:‌ای کاش وزارت آموزش و پرورش،  همتی به خرج می‌داد،  دانشمندان،  رجال سیاسی و مذهبی که   روزگاری  در کسوت معلمی بوده‌اند را دوباره معلم  می‌کرد تا همه بدانند که این بزرگان به این هدیه‌های زورکی و اجباری دلخوش نبوده‌اند.

یک معلم تهرانی با انتقاد از دیدگاه حاکم در جامعه نسبت به جایگاه معلم گفت: روز معلم یعنی پر شدن جیب عده‌ای سودجو. وی معتقد است هدایایی که امروز به معلمان می‌دهند نه تنها شأن معلم را برنمی‌گرداند،  بلکه معلمان را خوار و بی‌مقدار می‌کند. هدیه اگر از روی اخلاص و به خاطر خدا نباشد،  هیچ ارزشی ندارد.

جایگاه تشکل‌های صنفی
برخی ‌از مدیران آموزش و پرورش،  چون به‌طور غیر انتخابی بر سر کار آمده‌اند،  اعتقاد چندانی به وجود تشکل‌های صنفی در آموزش و پرورش ندارند. به همین دلیل در مواجهه با مسایل حقوق صنفی معلمان،  واکنش مناسبی از خود نشان نمی‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش در باره تعامل با تشکل‌های صنفی معلمان گفت: برخی از تشکل‌ها از نظر قانونی مشکل دارند،  اما به هر حال همکار ما هستند و ما با همکاران خود تعامل داریم.

علی احمدی تصریح کرد: اگر در گذشته حکمی از سوی مراجع ذی صلاح قانونی برای معلمان صادر شده است که این حکم را قبول ندارند،  می‌توانند تقاضا کنند تا ما آن را در حیطه وظایف‌مان و به اندازه وسعمان پیگیری کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: هم اکنون حضور برخی در آموزش و پرورش بد آموزی دارد و رغبت خدمت را از سایر همکاران می‌گیرد.

کد خبر 50458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز